Filosofie a víra
| docx | pdf | html ◆ lecture | preparatory notes, Czech, origin: 8. 2. 1995

Filosofie a víra [1995]



01 Evropa dva rozhodující myšlenkové zdroje

02 Podstata specificky evropského nihilismu

03 Filosofie a víra nejsou dnes ve sporu, ale jsou spolu

04 Otázka filosofické víry Jaspers

05 Co to je víra a co to je filosofie?

06 Ffie a celek: vědy celek ztratily

07 Ffie a pravda: vědám přestává jít o pravdu (techné)

08 Ffie se musí na „něco“ spoléhat, aniž to „má“

09 Hérakleitos ale oprava: nejde (jen) o „božské“ věci

10 Víra pak není to, zač ji má obecné křesťan. povědomí

11 Ebeling „logoi“ víra bez specifického „předmětu“

12 Rádl: nakloněnost k činu

13 Kritika „arogance“: víra však opravdu „přemáhá svět“

14 Skutečnost nemůže být tím posledním: uskutečnění toho,

co „má být“ (a co tedy ještě není)

15 Vztah k budoucnosti a víra: proti mýtu (a religiozitě)

16 Možnost filosofické reflexe víry

17 Víra potřebuje reflexi a potřebuje filosofii



---



Podle Hérakleita většina božských věcí pro nevíru uniká a není poznávána.

(0170, Zlomky předsokr. myslitelů, ed. + přel. K. Svoboda, Praha 1944, str. 45.)

(Zl. B 86 z Plutarcha.)



Nach Herakleitos wird das göttliche Walten zum größten teil <von den Menschen> nicht erkannt, weil es <ihnen> unglaublich scheint.

(6982, Die Vorsokratiker, ed. + übers. W. Capelle, Stuttgart 1968, S. 152.)

(No. 97, fr. 86, Plutarch, Coriolan 38.)