[další poznámky z roku 1977:]
{Filosof a politika}
1.
V politické aréně filosof dělá něco jiného než ostatní, tj. neopakuje jejich zkušenosti, ani pouze neanalyzuje zkušenosti, získané v praxi jiných. Filosofova politická aktivita je toho druhu, že na jejím základě získává zkušenosti jedinečné a že dosahuje účinů, jakých obvykle nedosahuje běžné politické jednání.
2.
Průšvihy specificky filosofické.
3.
Filosof přistupuje k politické skutečnosti proto, aby ji ukázal v souvislosti se základní lidskou situací, lidským pobytem na světě - tedy vztahuje politickou situaci a politická hnutí i politické programy k celku resp. k člověka a celku, člověku a světu vůbec. Politiku činí částí světa, tedy částí prosvětlené skutečnosti.
(Praha, 770815-1.)
(Přepis z poznámkového listu, pořízen 22.12.05. – pozn. aut.)
{Věda a reflexe}
Věda ponechaná sobě upadá buď do rutiny nebo do pověr a fantastiky. Vykročení k novému, skutečné objevy, nové pohledy - to vše přesahuje rámec vědecké rutiny a nezbytně vyžaduje účinnou reflexi (vyhledávání a zachycování nové je to důležité, nikoli výskyt resp. objevování (“nalézání”) nového - náhodu je třeba “chytit za pačesy” a držet.
(pro soukromý seminář; Praha 770919-1.)
(Přepis z poznámkového listu, pořízen 22.12.05.)
{Semináře soukromé}
AVP nemá být chápána především jako náhražka, nýbrž jako vyplnění tíživé mezery. Nelze se spokojovat s malými požadavky a úkoly, nýbrž je nutno posunout laťku hodně vysoko. Proti odbornictví skutečná “universitas”. Hloupý název “anti-univerzita” by leda mohl být aplikován jako označení toho, čím je dnešní univerzita: žádné universum, ale multiversum.
(pro soukromý seminář; Praha 770919-2.)
(Přepis z poznámkového listu, pořízen 22.12.05.)