Osoba x věc
| docx | pdf | html ◆ myšlenkový deník – záznam, česky, vznik: 2. 7. 2004
text je částí tohoto původního dokumentu:
  • 2004

  • Osoba x věc

    - 01 dědictví po starých řeckých myslitelích: myslit = zpředmětňovat

    - 02 helenizace křesťanství: recepce onoho zpředmětňování + jisté zjemnění

    - 03 vše se vyostřilo (a „ztvrdlo“) v obou hlavních liniích novověkého myšlení

    - 04 jako doklad: Descartes – člověk = res cogitans (myslící věc) – nikdo se nedivil

    - 05 termíny: HYPOKEIMENON – subiectum – obiectum – Gegenstand, před-mět

    - 06 problémy se subjektem na Západě – jinak v Německu (i u nás)

    - 07 Kant o slovu „Subjekt“: nejde o pojem, ani o řádnou, ale je konfuzní „představu“

    - 08 reakce velkých německých myslitelů: začít od subjektu (Fichte – Ich, atd.)

    - 09 význam Hegelova „zvnitřňování“ a „zvnějšňování“ (vylepšil Leibnize)

    - 10 důležitá teze Kierkegaardova: v nitru je mnohem víc, než se může zvnějšnit

    - 11 přeloženo: druhý člověk je niterně hlubší, než jak se jeví – vztah k druhému a čas

    - 12 Kierk. měl obrovský vliv na konec 19. a na celé 20. století – také na Bubera

    - 13 personalismus – důraz na „osobu“ („osobnost“) – asi 1. William Stern (jako téma): Person x Sache (i atomy jsou „osoby“ !)

    - 14 židovští autoři: Rosenzweig, Rosenstock-Huessy, Buber, Lévinas

    - 15 protestanti-theologové: Karl Heim, Gogarten,

    - 16 filosofové existence a existencialisté: Jaspers, Heidegger, Sartre, Camus

    - 17 důraz na člověka (antropologii), ale odvrat od přírody (přírodních věd) – subjekt

    - 18 odvrat od subjektu (už u Heideggera – novopohanství, ale zejm. strukturalismus)

    - 19 velký návrat: Teilhard de Chardin – přírodovědec, paleoantropolog, theolog, filosof: „přirozená jednotka“ (unité naturelle) – opět: již atom, a níže !

    - 20 nedostatek dosavadního personalismu: nemá, čím by čelil naturalismu

    - 21 problém „nitra“ a niternosti: vnitřní neznamená subjektivní, nýbrž subjektní

    - 22 subjektem není jen člověk, ale také zvíře, i rostlina, a dokonce všechny „přírodní“ celky („jednoty“), tedy i „před-živé“

    - 23 subjekt není substance (to objevil už Hegel) – nesmí být „zpředmětňován“

    - 24 souvislost s časem (událostné dění atd.) musím nechat stranou, ale je důležitá !

    (z přípravy na přednášku v Ostrově, dne 3.7.2004 asi po 14.00 hod.)

    (Praha, 040702-1.)