Aktualita a dění
Whiteheadovy termíny „aktuální entita“ či „aktuální událost“ jsou ve svých významech použitelné, ale nutně vyžadují náležitého upřesnění. Především sám termín „entita“ je poněkud vágní, neboť může být vztažen jak k pravým (byť relativně pravým) „jsoucnům“, tak k čemukoli, co je jako pseudo-celek-percipováno, tedy ke „jsoucnům nepravým“ (jako je třeba kámen, hora, ostrov, planeta apod.). Naproti tomu termín „událost“ si přímo jakoby vyžaduje upřesnění, zda jsme nějakou událost jako „předmět“ pojali (intencionálně konstruovali) jen my (eventuelně „někdo“ jiný nebo snad i „něco“ jiného, ale reaktibilního), nebo zda integrace v (relativní) jednotu má svůj původ (zdroj) ve skutečném celku události jakožto „pravé“. (Což ovšem je stále ještě zatížerno určitou volností ve výkladu, v interpretaci.) Nejdůležitější je ovšem to, jak myšlenkově uchopit v obou případech připomínanou „aktualitu“ události (či jsoucna jakožto událostného dění): v jakém smyslu budeme chápat aktuálnost událost – jako aktuálnost celku nebo jako aktuálnost právě probíhající (přítomnostní) její fáze?
(Písek 180616-1.)