Adheze u Ricoeura
Ricoeur má (měl) problém s užíváním termínu „víra“ (francouzsky foi) a dává přednost termínu „adheze“ (adhésion). Bohužel se musím přiznat, že pro mne je užití tohoto termínu, povětšině spíše technických resp. fyzikálních konnotací, poněkud málo vhodné. Výkladově se mluví o adhezi tam, kde dochází na povrchu dvou či více těles k jejich zvláštnímu spojení či připoutání, které má tendenci (a také schopnost) více či méně dlouhodobě trvat. Chápu, že tu šlo Ricoeurovi pouze o přirovnání, ale stejně mi to připadá dost divné, zejména když by mělo jít o vázanost lidského jedince na osobu Ježíšovu. Jde mi zejména o jakousi relativizaci resp. o jakési oslabení „skutečnosti“ vnitřního či niterného rázu onoho vztahu, který se mi zdá být nejdůležitějším, vlastně rozhodujícím. Pravdou ovšem je, že v mém pojetí víry je tento niterný vztah také vlastně nahražen či dokonce snad eliminován už třeba vzhledem k tomu, že „víru“ chápu jako ,kosmický faktor‘, kde hlavní důraz zůstává na vztahu (subjektu) k budoucnosti a nikoli na povaze subjektů, které se tak dostávají teprve ex post do skutečného „vztahu“ niterné povahy.
(Písek, 181201-1.)