150807-1
Jaký start filosofování lze dnes ospravedlnit (když už víme o většině nedostatků, jimiž se vyznačovaly dřívější, tj. kdysi klasické pokusy (jako je např. Descartovo „cogito“ apod.)? Zdá se být zcela na místě začít s kritikou těch nejběžnějších, „každodenních“ zkušeností. Ty totiž nikdy nejsou jen vlastními původními zkušenostmi, nýbrž jsou bytostně ovlivněny do té doby již mocně navázanými a působícími zkušenostmi „kolektivními“, přejatými od rodiny, školy, okolních lidí atd. Můžeme-li vůbec něco označit jako původní výhradně individuální zkušenosti s okolím, pak k tomu nepochybně nemáme a nemůžeme mít přímý přístup, ale musíme to na základě pozdějších, již společností ovlivněných zkušeností vykonstruovat, tedy i vysoudit. (Příkladem nám může být konstrukce prvků tzv. bezprostřední zkušenosti, immediate experience, v anglosaské tradici.)
(150807-1)