Milan Balabán, Hejdánkův exodus
| raw | skeny ◆ článek, česky, vznik: 1. 3. 1979

Strojový, zatím neredigovaný přepis

====================
01.jpg
====================
Při toni stati a studií Dr.Ladislava Hojdanka /v/- od té rané RÁDLOVO POJETÍ PRAVDY /1952/, přes jeho proslulé již, ale radaji bych řekl divárné, byt k co najširší veřejnosti mířené DOPISY PŘÍTELI/prvých jednadvacet, 10.2-1.9.77/ až po několik polemických dvaba minulosti", které však sutor koncen r.1978 sám vybral a které lze přirovnat k nostické slippe a ohnisky filosofie : politikamusis myslit na abrahasovské vycházení zo Zabydionosti a Uzavřenosti k Masajistánosti v náročné, ale vpoale du obdarovávající přítomnosti nikoli bohs filozof, nybri Boha Abrahamovs, Izákova a Jákobova. Musis myslit us exodus Izraelod z Doau otroků - pouští k zemi. Zaalíbení, v níž má být budovina satiani, a přesto perspektivou budoucnosti voniai polis Hospo Vyvstane před tebou obraz Jóba zápasícího dinovs. proti Bohu a Boben o Boha Pravda nani dine, nýbrž vítází. Vyžaduje osobního přesvědčení a vyzývá k angažovanosti, k akci. Mutno navazovat, ale noutopit se v minulosti. Uchylit ce k reflexi je nezbytné, jakože i Hospodin odpočinul dne sadného in 1 /. To však je zsse impulsan k novému svobodnému Sizu suže". Stále ještě vězíne v metafyzice. Odklon od archetypálního mydlení, od mýtu, metafyziky, spekulace, dogantického přemílání je nesnadný, ale piane 24dcuci. * Jai na vinici nou dnes, salej 1"

====================
02.jpg
====================
V Dopisech vyrostlých a konkrétních podnětů najdes aplikace Hajdinkova filozofického postoje, tem je ono / a nejen marxovské uskutedňování filozofie tia, že ji matis -praxi solidarity, tvořivou péčí o svět alověka, jaký má být. Ústava a svoboda náboženství, socialismus a křesčanství, demokracie a komunismus, aastat ve vlasti, nebo emigrovat, diskriminace dětí a studenta, otiske eurokomunismus, občanská aktivita, vynalézavá svépomoc tam, kde není dředně povolených možností - to jsou témata Dopish stimulovaná ovzdušín i programy Charty 77. A za tím vším Hajdinova naděje v lepší přisti této země /Což člověka skoro at dráždi : Keupadá tu Lvil do onoho opojivého stavu, v němž horočné přání je nelegitimnia otcea budoucnostniho ideálu ? Co Komenský a jeho naděje na kýženou změnu poměrů v Čechách? Neobjeví se lejáánkovi po boku nějaký Drabik ? A přece kdo se angažuje, kdo konkrétníal kroky vnáší budoucnost do bezkrevné přítomnosti,musi,m & doufat v nápravu a proměnu. Je to dobře biblické, proznívá tín hlas starozákonních proroka i novozákonní vize nového nebe a nové země, v nichž spravedlnost přebývá. I když trochu nepřiznaného chiliamu v tom možná je. Noplatí, že v službách pravdy aine stit i tehdy, když nemáme žádného výhledu, eno i kdybychom nabyli jistoty,že tuto zemi před ohnin zkázy fyzické, nebo duchovní už nic nezachrání ? -Viza v dobré přisti ovšem ölověka nese, i když petra nondže být Jediným dávodem,prod setrvávat svéřepě v této seal./

====================
03.jpg
====================
z tedy beských uditelů vyniká jméno Hovličkovo, Mesarykovo, Hroniakovo, Rádlovo, Patočkovo. Broaddka se lockde i fatálne mýlil, ale nauší svým skoro až vykřikovanja dirazom na prorocké poslání církve ve světě válek, převrata a revoluci víc, než dokážou jiní, vyrovnanější, snad méně omylní, a přesto duchovně jaloví a myšlenkové impotentní. Rádl nebyl ve svých hodnoceních dost objektivní a argumentis, jiniž budoval svou koncepci, se leckde nedostávalo teoretické dojasnénosti, zůstává však nepochybně největším myslitelským zjoven české filozofie vůbec.. Nenašel-11 většinou až snad na JLH/ ani kongeniálního vykladače, má tu ajovné v Hajdánkovi citlivého, prabojného a originálního pokračovatele. Patočke, celý £ivot spise jen nedostižný interpret vynikajících filozofických osobnosti minulosti i přítomnosti, dorostl civilnim martyziem, jež na něho bylo vloženo Charbou 77, ve svědka pravdy a jitritele svědomí velikosti soola mimořádné. Slybee Milo co zdi se ai tak naléhavé jako přivést ne lid, ale českou inteligenci spät k pokoře a skronnosti a pokusit se vabec připomenout ji, te existuje fakt svědomí." Souhlasíme ovšem a Nejdánkem, że zabývání se politikou je jen skromnejší disti života duchovního . U Bejdánka to neznamená únik. Dokladen toho jsou jeho polemiky se / kdysi aspoň/ aningai právniky, literity a filosofy/ Mikule, alynář, Kusy /, i to, s jakou mírou saujatí a hloubkou ponoru vstupoval do polemik Jinjch "stran" Sosumine tomu. Jde o nezadatelné

====================
04.jpg
====================
právo každého oběma aluvit do sáležitostí vlastní send i celého světa.- Jon ta se přibliine k svobodě : Neexistuje žádná přírodní svoboda. Ke skutečné svobodě se musi každá společnost i każdy jednotlivec dopracovat. Svoboda je spojena se závazke, se smlouvou a slibem. Hojdánkovy elánky jsou roztroušeny po mnoha časopissch a odborných revue našich, ale i zahraničních a neulo toho dříní v rukopisoch. Čakáme KNIHU, Ladislave. Dejiny filozofie, nebo tak nico. Ale nechceme být neskroani. Vine přece, le " kdo je věrný v mile, bude ustanoven nad mnohým " . Vždyť i modbakd mit sbírale zprvu jen klásky na betlémském poli Boazovēl Revue CESTY a zadostí shromáždila dást této úrody. Chleb zve ke stolu s stal zve k meditace. Ctisky zastávají. Prátelské rozhovory bėti klikatë sapo stvrt století, třeskly s novou silou i nedávno / polonicky rozhovor Hejdánek- Rejchrt/, ale mělo dojít k hovorům ještě citlivejšia a fundovanějším. Naději se, že k nim dojde. Amicus Ladislaus - vera aaica veritas. Pro všechny ovšem platí novozákonní : Vyjdeme tedy k ndau VAN ZE STANU pohanění JERO nesouce" /24 13,13/. A to nám svým svérázným, někdy trochu nosorožeckým, mnohdy však přímo slavičia spásoben připomíná i Ladislav Hej dánek, patrně nejvýznamnější filosof české přítomnostb./ nad jene propásli dokonce i jeho padeadtiny./ Praha 1.března 1979 Milen Balabdin