981221-1
| docx | pdf | html ◆ philosophical diary – record, Czech, origin: 21. 12. 1998
the text is part of this original document:
  • 1998

  • 981221-1

    K čemu tu je církev? Bylo by hrubou chybou zaměňovat prostředek za cíl. Žádná pozemská církev není a nemůže být cílem, ale jenom prostředkem, protože nesmí být zaměňována na „Církev neviditelnou“, dokonce ani ne za „Církev rytěřující“, protože ani ta není totožná se žádnou „jednotou“, jak to terminologicky odlišovali Čeští bratří. Další velkou chybou bylo úsilí o tzv. lidovou církev, která měla být cílem misie. V Ježíšově „dobré zvěsti“ není nikde zmínky o masovém úspěchu, ale spíše naopak se podtrhuje nutnost „vcházet těsnou branou“ a po úzké cestě“ (Mt 7,13-14), čehož důsledkem je ovšem i to, že „málo je nalézajících ji“. V Ježíšově době nebylo sborů, židé se shromažďovali v synagogách a v ústředním chrámu; Ježíš také nezaložil žádnou církev, to bylo až dílo jeho učedníků. Funkce soli a funkce kvasu zřetelně ukazuje na to, že Ježíš měl na mysli malou menšinu, která se měla ustavičně obnovovat i proti eventuelní nové většině (v případě úspěchu, totiž kdyby došlo k osolení nebo ke zkvašení celého těsta), nikoli se stávat většinou.