Lidská práva (body)
01. neudržitelnost přirozenoprávní filosofie
není však k dispozici náprava – alternativa
nezbytnost vypracování nové filosofie
jinak nebezpečí, že sama myšlenka bude zpochybněna
problém není jen s lidskými právy, ale s právem vůbec, a dokonce i se spravedlností, pravdou atd. (mravními normami, hodnotami …) – zůstaneme však u práv(a)
právní myšlení je starší než pojmovost – formovalo se ještě ve světě mýtu a mytického myšlení
„vina“ – „trest“ apod. – mytické právo
právo je vždy spjato s autoritou
právní autorita byla původně odvozována od „bohů“ (zbožštění předkové i heroové vposledu odvozovali svou autoritu od nich)
důsledek: až do dnešní doby není naše právní myšlení ryze pojmové (a nemůže být) – stále je v něm mnoho příměsí mýtu a mytičnosti
sekularizace na tom v podstatě nic nezměnila, jen vyměnila termíny – místo „Boha“ – příroda; emancipace z pout církve a theologie nebyla dost myšlenkově důsledná a neprosadila alternativu
příroda jako náhražka „Boha“ (či „boha) – problematický byl zvláště romantismus
příroda však nemůže být základem a zdrojem práva (mravnosti, spravedlnosti, pravdy atd.)
výsledek: podvrácení všech hodnot, norem (i nejvyšších) – Nietzsche
moderna a postmoderna; x ekologie
problém „danosti“ – „fakticity“: Jsou, mají výt normy chápány jako „danosti“?
kauzalita – odkaz starých Řeků: včerejšek je příčinou dneška, dnešek zítřka
„kauzalita“ je konstrukce – jak vypadá skutečný fenomén (jev)?
událost jako dějící se (časová) struktura: nejprve ještě není, posléze už není – ergo: událostné dění směřuje z budoucnosti do minulosti
základní závěr: trvá-li něco tak, že se to buď nemění nebo že to vypadá jako následek nějaké příčiny, je třeba to vysvětlit tak, aby to nebylo v rozporu s předešlým závěrem (a pozorováním)
navazování, reakce, reaktibilita – tedy základem je aktivita, přicházející z budoucnosti a navazující již na to „dané“
to pak mění celou perspektivu a tím i celý náš přístup nejen k dějinám, ale dokonce k dějům vůbec, tedy i přírodním
v tomto ohledu je potřeba filosofického založení resp. zakotvení lidských práv stejná nebo velmi podobná potřebě filosofického založení myšlenek našich ekologů !
základní problém: naučili jsme se tomu, co znamená nejširší vymezení termínu ,historiografie‘ – popis nějakého děje, nějakých dějů (i když HISTORIAI jsou původně „vědy“), tj. rekonstruujeme to, co už není
celá dosavadní tradice evropského myšlení zahrnuje většinou nevyslovovaný, ale za zcela samozřejmý považovaný předpoklad, že nic takového není možné udělat s budoucností, neboť ta je (ještě) „prázdná“
existují ovšem možnosti odhadů – určité pozorované trendy a tendence se extrapolují do blízkých termínů
tím se ovšem veškerá pozornost opět upíná k tomu, co (už) jest
nic neznamená fenomén, že vše jsoucí se děje z budoucnosti do minulosti
setrvačnosti „přicházejí“ (vstupují) na scénu z minulosti – ale „nové“ skutečnosti naopak z budoucnosti; ale jsou nepředmětné a teprve se „uskutečňují“ (zpředmětňují)
je proto třeba zkoumat v tomto směru, a zdá se, že půjde nejen o právo a spravedlnost (i pravdu), ale také třeba o povahu uměleckého díla (partitura – různá provedení – „co měl tvůrce na mysli“ – anebo …)
(Poznámky – body; Písek, 2001 – přesné datum?)
[k tomu nalezeno v archivu ještě následující:]
- - - - - - -
přirozenoprávní myšlení – nedostačuje
nezávislost lidských práv na lidské instanci
základ lidských práv x základ myšlenky lidských práv
lidsky vzato: povinnost vůči bližnímu, respekt
ne k tomu, jaký je, ale k jeho povolanosti, k jeho budoucnosti
ale základ je ta budoucnost: nekrást, neumenšovat, neomezovat tu budoucnost
odkud přicházejí lidská práva? - jsou “před” námi, ale jako budoucnost
- - - - - - -
je třeba napsat a dát J.S.Trojanovi !
ETF, 6.12.2000
Sympozium o lidských právech
přednášejí: prof. ThDr. Karel Skalický
doc. PhDr. Karel Floss
prof. PhDr. Erazim Kohák
prof. PhDr. Ladislav Hejdánek
sdělení: prof. ThDr. Jakub Trojan
as. ThDr. Jindřich Halama
moderátor: Mgr. Pavel Keřkovský
sdělení
13.20 – 13.45 1. přednáška, diskuse do 14.05
14.05 – 14.35 2. přednáška, diskuse do 14.55
přestávka: 14.55 – 15.15
15.15 – 15.35 3. přednáška, diskuse do 15.50
15.50 – 16.10 4. přednáška, diskuse do 16.25
16.25 sdělení
16.35 závěr