[Příležitostné poznámky, 1977]
| docx | pdf | html | skeny ◆ philosophical diary – collection | notes, Czech, origin: 12. 8. / 19. 8. 1977

>>>

[Poznámky k pracovnímu přesunu z kotelny v paláci Dunaj]

[Chybí začátek?] přemístěn bez udání důvodů podle § ______ (z „provozních“ důvodů); ale:

  1. v Dunaji nemají náhradu, čili vznikají provozní potíže

  2. v záv. 8 topiče potřebují, ale ne ihned, protože kotelna se rekonstruuje, navíc je kotel na koks (zdravot. potíže)

  3. proto mne převedli do Strašnic, kde dělám zhruba děvečku pro všechno – vše je dočasné, čeká se na můj odchod. Ten ovšem závisí na tom, budu-li přijat na novém místě, jak mi to slibují.

  4. převedení na „měsíc“, ale už se nemám vrátit; když, tak to bude prodlouženo se souhlasem ZV na „3 měsíce“

  5. důvody jsou tedy zřetelně politicky diskriminační

–––––

Ale: je to také něco pozitivního: není to vyhazov, jen přesun z ředitelství na závod, na „horší“ – ale nestojí to nikomu za námahu – čeká se, že to „nějak“ dopadne – nejlíp, když půjdu jinam, do té doby se mohu hodit marod (ale nechci to řešit cestou nejmenšího odporu).

[nedatováno]

<<<

>>>

[Lidská a občanská práva předcházejí jejich právní úpravě]

12. 8. 77

Právní úprava lidských a občanských práv představuje způsob jejich uznání a zásady jejich respektování, v žádném případě však ne jejich konstituci. To není otázka přirozenoprávního nebo jiného zdůvodnění. Přirozenoprávní teorie (či spíše ideologie) je opravdu i z filosofického hlediska nepřijatelná a neudržitelná. Ale to, že lidská a občanská práva předcházejí každé jejich právní úpravě, je invariant, který musí být respektován i těmi teoriemi (ideologiemi), které myšlenku přirozeného práva odmítají.

### 770812

<<<

>>>

{Filosof a politika}

15. 8. 77

  1. V polit. aréně filosof dělá něco jiného než ostatní, tj. neopakuje jejich zkušenosti ani pouze neanalyzuje zkušenosti získané v praxi jiných. Filosofova politická aktivita je toho druhu, že na jejím základě získává zkušenosti jedinečné a že dosahuje účinů, jakých obvykle nedosahuje běžné polit. jednání.

  2. průšvihy specificky f[iloso]fické

  3. F[iloso]f přistupuje k politické skutečnosti proto, aby ji ukázal v souvislosti se základní lidskou situací, lidským pobytem na světě – tedy vztahuje politickou situaci a politická hnutí i polit. programy k celku, resp. k člověku a celku, čl[ově]ku a světu vůbec. Politiku činí částí světa, tedy částí prosvětlené skutečnosti.

(Praha, 770815–1.)

(Přepis z poznámkového listu, pořízen 22. 12. 05. – pozn. aut.)

### 770815

<<<

>>>

AJP [Akademie Jana Patočky]

(17. 8. 77)

Vzdělání nese s sebou ve společnosti větší práva i větší povinnosti; ta práva si osobuje udílet oficiální politická moc a ty povinnosti si osobuje stanovovat také ona. Ale vzdělání s sebou nese jistá práva a jisté povinnosti také samo a přímo, aniž by k tomu bylo zapotřebí nějakého oficiálního přispění nebo prostředkování. A <o> tato druhá práva a tyto druhé povinnosti nám půjde v naší práci. Možná, že nedosáhnete přiměřeného společenského a pracovního zařazení, ale budete mít určitě právo vidět věci a situace v lepším, nebo dokonce v pravém světle, a vidět také v ostřejším světle sami sebe. A pak budete mít hodně nových povinností, k nimž budete zavázání ve svém svědomí, nikoliv nějakou institucí.

### 770817

<<<

>>>

{Věda a reflexe}

Věda ponechaná sobě upadá buď do rutiny, nebo do pověr a fantastiky. Vykročení k novému, skutečné objevy, nové pohledy – to vše přesahuje rámec vědecké rutiny a nezbytně vyžaduje účinnou reflexi (vyhledávání a zachycování nového je to důležité, nikoliv výskyt, resp. objevování [„nalézání“]1 nového – náhodu je třeba „chytit za pačesy“ a držet).

19. 8. 77

(pro soukromý seminář; Praha 770819–1.)

(Přepis z poznámkového listu, pořízen 22. 12. 05.)

### 770819

<<<

>>>

{Semináře soukromé}

AJP2 nemá být chápána především jako náhražka, nýbrž jako vyplnění tíživé mezery. Nelze se spokojovat malými požadavky a úkoly, nýbrž je nutno posunout laťku hodně vysoko. Proti odbornictví skutečná „univerzita“.3 Hloupý název anti-univerzita by leda mohl být aplikován v označení4 toho, čím je dnešní univerzita. Žádné univerzum, ale multiverzum.

(pro soukromý seminář; Praha 770919–2.)

(Přepis z poznámkového listu, pořízen 22. 12. 05.)

### 770819

<<<

1 V rukopise „objevování nového“; slovo v závorce doplněno později při přepisu. – Pozn. red.

2 Tj. „Akademie Jana Patočky“. – Pozn. red.

3 V pozdějším přepisu „universitas“. – Pozn. red.

4 V pozdějším přepisu „jako označení“. – Pozn. red.