Předmluva [Nepředmětnost v myšlení a ve skutečnosti (1986)]
| raw | skeny ◆ předmluva / doslov, česky, vznik: únor 1986
- in: Ladislav Hejdánek – Jakub S. Trojan, Nepředmětnost v myšlení a ve skutečnosti, Praha: [s. n.], 1985, str. II–III | el. forma
Strojový, zatím neredigovaný přepis
====================
01.jpg
====================
OIKOUMENE sv. 6 NEPŘEDMĚTNOST V MYŠLENÍ A VE SKUTEČNOSTI Ladislav Hejdánek a Jakub S. Trojan PRAHA 1985,
01.jpg
====================
OIKOUMENE sv. 6 NEPŘEDMĚTNOST V MYŠLENÍ A VE SKUTEČNOSTI Ladislav Hejdánek a Jakub S. Trojan PRAHA 1985,
====================
02.jpg
====================
NEPREDMETNOST V MYŚLENI A VE SKUTEČNOSTI Ladislav Hejdánek a Jakub S. Trojan Praha 1 985 Obsah: Předmluva. Svět bez člověka /1964/ - L. Hejdánek 0 pravdě v umění a ve filosofii /1964/ L. Hejdánek. Filosofie člověka a tzv. nepředmětné myšlení /1965/- L. Hejdánek Poznámka o otázce nepředmětného myšlení /1977/- J.S. Trojan II 1 12 Pět poznámek k textu LvH /1983/ J.S. Trojan K diskusi o nepředmětnosti /1985 L. Hejdanek Poznámky k textům 28 48 Nepředmětné myšlení /Fragment; 1982/ - L. Hejdánek . 57 Nepředmětné myšlení a nepředmětná skutečnost /1982/- L. Hejdánek 85 179 203 242
02.jpg
====================
NEPREDMETNOST V MYŚLENI A VE SKUTEČNOSTI Ladislav Hejdánek a Jakub S. Trojan Praha 1 985 Obsah: Předmluva. Svět bez člověka /1964/ - L. Hejdánek 0 pravdě v umění a ve filosofii /1964/ L. Hejdánek. Filosofie člověka a tzv. nepředmětné myšlení /1965/- L. Hejdánek Poznámka o otázce nepředmětného myšlení /1977/- J.S. Trojan II 1 12 Pět poznámek k textu LvH /1983/ J.S. Trojan K diskusi o nepředmětnosti /1985 L. Hejdanek Poznámky k textům 28 48 Nepředmětné myšlení /Fragment; 1982/ - L. Hejdánek . 57 Nepředmětné myšlení a nepředmětná skutečnost /1982/- L. Hejdánek 85 179 203 242
====================
03.jpg
====================
Předmluva II Předložený soubor textů má jisté oprávnění pouze jako studijní materiál pro ty, kdo chtějí o problému předmětného a nepředmětného myšlení, eventuelně předmětné a nepředmětné skutečnosti samostatně přemýšlet. Jsou to s výjimkou již před lety otištěných článků - vlastně jen pracovní texty, naprosto nevhodné a taky neurčené k publikaci. Mohou být považovány spíše za jakási skripty. Spolu s prvními třemi již otištěnými pracemi a také s připravovaným svazkem rukopisných fragmentů, bodů a podkladů k výkladům nebo diskusním příspěvkům - představují také soubor dokumentů z historie jedné cesty myšlenkového zkoumání. st, Hebývá zvykem dávat tak to předčasně nahlédnout do archivů, které by asi měly spíše být pokrývány dalšími a dalšími vrstvami prachu a zapomnění. Situace je však objektivně i subjektivně dostatečnou omluvou takového počínání. Nemám velkou naději, že by se mi podařilo podat dost brzo dobře komponovaný systematický výklad tématu; a 1 kdyby k tomu přece jen došlo, možno publikace by byla tak jako tak nepravděpodobná. Protože se však zdá, že alespoň v některých kruzích už téma přestalo budit dojem svévole a extravagance, a protože se problémem začínají zabývat někteří další myslitelé, starší 1 mladší, lze se nadit, že alespoň pro ně tento soubor může být jednak uvedením do úvah, které už něčeho dosáhly, jednak inspirací - pozitivni i negativní - k dalšímu přemýšlení. s naléhavostí otázky, jak pojmout subjekt, aniž z něho myšlenkově učiníme objekt, jsem se setkal už v době studia
03.jpg
====================
Předmluva II Předložený soubor textů má jisté oprávnění pouze jako studijní materiál pro ty, kdo chtějí o problému předmětného a nepředmětného myšlení, eventuelně předmětné a nepředmětné skutečnosti samostatně přemýšlet. Jsou to s výjimkou již před lety otištěných článků - vlastně jen pracovní texty, naprosto nevhodné a taky neurčené k publikaci. Mohou být považovány spíše za jakási skripty. Spolu s prvními třemi již otištěnými pracemi a také s připravovaným svazkem rukopisných fragmentů, bodů a podkladů k výkladům nebo diskusním příspěvkům - představují také soubor dokumentů z historie jedné cesty myšlenkového zkoumání. st, Hebývá zvykem dávat tak to předčasně nahlédnout do archivů, které by asi měly spíše být pokrývány dalšími a dalšími vrstvami prachu a zapomnění. Situace je však objektivně i subjektivně dostatečnou omluvou takového počínání. Nemám velkou naději, že by se mi podařilo podat dost brzo dobře komponovaný systematický výklad tématu; a 1 kdyby k tomu přece jen došlo, možno publikace by byla tak jako tak nepravděpodobná. Protože se však zdá, že alespoň v některých kruzích už téma přestalo budit dojem svévole a extravagance, a protože se problémem začínají zabývat někteří další myslitelé, starší 1 mladší, lze se nadit, že alespoň pro ně tento soubor může být jednak uvedením do úvah, které už něčeho dosáhly, jednak inspirací - pozitivni i negativní - k dalšímu přemýšlení. s naléhavostí otázky, jak pojmout subjekt, aniž z něho myšlenkově učiníme objekt, jsem se setkal už v době studia
====================
04.jpg
====================
III na vysoké škole, zejména pak při vypracování některých partií své disertační práce. Postupem času ve mně vykrystalizovalo přesvědčení o nutnosti nalezení nových cest myšlení. V diskusích, které probíhaly v ekumenickém semináři v Jirchářích, jsem byl nucen alespoň trochu systematičtěji vypracovat své názory. Už tehdy jsem se pokusil charakterizovat a přiblížit situaci současného / evropského myšlení jistou metaforou, jíž jsem pak čas od času užíval ve svých přednáškách. Po mnoha letech jsem našel tuto metaforu jako motto Quine-ovy knížky "Word and Object"; jako autor citátu je uváděn Otto Neurath, ale není uvedeno, odkud citát pochází. Dostalo se mi do ruky - a navíc ještě se zpožděním - až jedenácté vydání; kniha vyšla poprvé v roce 1960. Citát je proto asi ještě starší. Proto jej uvádím: "Jsme jako lodníci, kteří musí svou lod přestavět na otevřeném moři, aniž by ji mohli v nějakém doku rozebrat a znovu sestavit z nejlepších dílů." /"Wie Schiffer sind wir, die Thr Schiff auf offener See umbauen müssen, ohne es jemals in einem Dock zerlegen und aus besten Bestandteilen neu errichten zu können."/ Únor 1986 a LVH ve
04.jpg
====================
III na vysoké škole, zejména pak při vypracování některých partií své disertační práce. Postupem času ve mně vykrystalizovalo přesvědčení o nutnosti nalezení nových cest myšlení. V diskusích, které probíhaly v ekumenickém semináři v Jirchářích, jsem byl nucen alespoň trochu systematičtěji vypracovat své názory. Už tehdy jsem se pokusil charakterizovat a přiblížit situaci současného / evropského myšlení jistou metaforou, jíž jsem pak čas od času užíval ve svých přednáškách. Po mnoha letech jsem našel tuto metaforu jako motto Quine-ovy knížky "Word and Object"; jako autor citátu je uváděn Otto Neurath, ale není uvedeno, odkud citát pochází. Dostalo se mi do ruky - a navíc ještě se zpožděním - až jedenácté vydání; kniha vyšla poprvé v roce 1960. Citát je proto asi ještě starší. Proto jej uvádím: "Jsme jako lodníci, kteří musí svou lod přestavět na otevřeném moři, aniž by ji mohli v nějakém doku rozebrat a znovu sestavit z nejlepších dílů." /"Wie Schiffer sind wir, die Thr Schiff auf offener See umbauen müssen, ohne es jemals in einem Dock zerlegen und aus besten Bestandteilen neu errichten zu können."/ Únor 1986 a LVH ve
====================
0a.jpg
====================
NE PŘEDMĚT NOST V MYŠLENÍ Á VE SKUTEČNOSTI Ladislav Hejdánek a Jakub S. Trojan Praha 1 9 8 5 ++ Obsah: Předmluva Svět bez člověka /1964/ - L. Hejdánek 0 ° O pravdě v umění a ve filosofii /1964/ L. Hejdánek Filosofie člověka a tzv. nepředmětné myšlení /1965/ L. Hejdánek /1977/J.S. Trojan Poznámka o otázce nepředmětného myšlení Nepředmětné myšlení /Fragment; 1982/ - L. Hejdánek Nepředmětné myšlení a nepředmětná skutečnost /1982/ L. Hejdánek Pět poznámek k textu LVH /1983/ - J.S. Trojan K diskusi o nepředmětnosti /1985-6/. !. Hejdanek. Poznámky k textům II 1 12 ° ° 28 48 48 57 85 ° ⚫ 179 203 242
0a.jpg
====================
NE PŘEDMĚT NOST V MYŠLENÍ Á VE SKUTEČNOSTI Ladislav Hejdánek a Jakub S. Trojan Praha 1 9 8 5 ++ Obsah: Předmluva Svět bez člověka /1964/ - L. Hejdánek 0 ° O pravdě v umění a ve filosofii /1964/ L. Hejdánek Filosofie člověka a tzv. nepředmětné myšlení /1965/ L. Hejdánek /1977/J.S. Trojan Poznámka o otázce nepředmětného myšlení Nepředmětné myšlení /Fragment; 1982/ - L. Hejdánek Nepředmětné myšlení a nepředmětná skutečnost /1982/ L. Hejdánek Pět poznámek k textu LVH /1983/ - J.S. Trojan K diskusi o nepředmětnosti /1985-6/. !. Hejdanek. Poznámky k textům II 1 12 ° ° 28 48 48 57 85 ° ⚫ 179 203 242
====================
0b.jpg
====================
II + Předmluva Předložený soubor textů má jisté oprávnění pouze jako studijní materiál pro ty, kdo chtějí o problému předmětného a nepředmětného myšlení, eventuelně předmětné a nepředmětné skutečnosti samostatně přemýšlet. Jsou to s výjimkou již před lety otištěných článků - vlastně jen pracovní texty, naprosto nevhodné a taky neurčené k publikaci. Mohou být považovány spíše za jakási skripta. Spolu s prvními třemi již otištěnými pracemi a také s připravovaným svazkem rukopisných fragmentů, bodů a podkladů k výkladům nebo diskusním příspěvkům představují také soubor dokumentů z historie jedné cesty myšlenkového zkoumání. st Nebývá zvykem dávat takto předčasně nahlédnout do archivů, které by asi měly spíše být pokrývány dalšími a dalšími vrstvami prachu a zapomnění. Situace je však objektivně i subjektivně dostatečnou omluvou takového počínání. Nemám velkou naději, že by se mi podařilo podat dost brzo dobře komponovaný systematický výklad tématu; a i kdyby k tomu přece jen došlo, možno publikace by byla tak jako tak nepravděpodobná. Protože se však zdá, že alespoň v některých kruzích už téma přestalo budit dojem svévole a extravagance, a protože se problémem začínají zabývat někteří další myslitelé, starší i mladší, lze se nadít, že alespoň pro ně tento soubor může být jednak uvedením do úvah, které už něčeho dosáhly, jednak inspirací - pozitivní i negativní - k dalšímu přemýšlení. S naléhavostí otázky, jak pojmout subjekt, aniž z něho myšlenkově učiníme objekt, jsem se setkal už v době studia
0b.jpg
====================
II + Předmluva Předložený soubor textů má jisté oprávnění pouze jako studijní materiál pro ty, kdo chtějí o problému předmětného a nepředmětného myšlení, eventuelně předmětné a nepředmětné skutečnosti samostatně přemýšlet. Jsou to s výjimkou již před lety otištěných článků - vlastně jen pracovní texty, naprosto nevhodné a taky neurčené k publikaci. Mohou být považovány spíše za jakási skripta. Spolu s prvními třemi již otištěnými pracemi a také s připravovaným svazkem rukopisných fragmentů, bodů a podkladů k výkladům nebo diskusním příspěvkům představují také soubor dokumentů z historie jedné cesty myšlenkového zkoumání. st Nebývá zvykem dávat takto předčasně nahlédnout do archivů, které by asi měly spíše být pokrývány dalšími a dalšími vrstvami prachu a zapomnění. Situace je však objektivně i subjektivně dostatečnou omluvou takového počínání. Nemám velkou naději, že by se mi podařilo podat dost brzo dobře komponovaný systematický výklad tématu; a i kdyby k tomu přece jen došlo, možno publikace by byla tak jako tak nepravděpodobná. Protože se však zdá, že alespoň v některých kruzích už téma přestalo budit dojem svévole a extravagance, a protože se problémem začínají zabývat někteří další myslitelé, starší i mladší, lze se nadít, že alespoň pro ně tento soubor může být jednak uvedením do úvah, které už něčeho dosáhly, jednak inspirací - pozitivní i negativní - k dalšímu přemýšlení. S naléhavostí otázky, jak pojmout subjekt, aniž z něho myšlenkově učiníme objekt, jsem se setkal už v době studia
====================
0c.jpg
====================
III na vysoké škole, zejména pak při vypracování některých partií své disertační práce. Postupem času ve mně vykrystalizovalo přesvědčení o nutnosti nalezení nových cest myšlení. V diskusích, které probíhaly v ekumenickém semináři v Jirchářích, jsem byl nuc en alespoň trochu systematičtěji vypracovat své názory. Už tehdy jsem se pokusil charakterizovat a přiblížit situaci současného / evropského myšlení jistou metaforou, jíž jsem pak čas od času užíval ve svých přednáškách. Po mnoha letech jsem našel tuto metaforu jako motto Quine-ovy knížky "Word and Object"%;B jako autor citátu je uváděn Otto Neurath, ale není uvedeno, odkud citát pochází. Dostalo se mi do ruky a navíc ještě se zpožděním až jedenácté vydání; kniha vyšla poprvé v roce 1960. Citát je proto asi ještě starší. Proto jej uvádím: "Jsme jako lodníci, kteří musí svou loď přestavět na otevřeném moři, aniž by ji mohli v nějakém doku rozebrat a znovu sestavit z nejlepších dílů." "Wie Schiffer sind wir, die Ihr Schiff auf offener See umbauen müssen, ohne es jemals in einem Dock zerlegen und aus besten Bestandteilen neu errichten zu können."/ Únor 1986 LV H
0c.jpg
====================
III na vysoké škole, zejména pak při vypracování některých partií své disertační práce. Postupem času ve mně vykrystalizovalo přesvědčení o nutnosti nalezení nových cest myšlení. V diskusích, které probíhaly v ekumenickém semináři v Jirchářích, jsem byl nuc en alespoň trochu systematičtěji vypracovat své názory. Už tehdy jsem se pokusil charakterizovat a přiblížit situaci současného / evropského myšlení jistou metaforou, jíž jsem pak čas od času užíval ve svých přednáškách. Po mnoha letech jsem našel tuto metaforu jako motto Quine-ovy knížky "Word and Object"%;B jako autor citátu je uváděn Otto Neurath, ale není uvedeno, odkud citát pochází. Dostalo se mi do ruky a navíc ještě se zpožděním až jedenácté vydání; kniha vyšla poprvé v roce 1960. Citát je proto asi ještě starší. Proto jej uvádím: "Jsme jako lodníci, kteří musí svou loď přestavět na otevřeném moři, aniž by ji mohli v nějakém doku rozebrat a znovu sestavit z nejlepších dílů." "Wie Schiffer sind wir, die Ihr Schiff auf offener See umbauen müssen, ohne es jemals in einem Dock zerlegen und aus besten Bestandteilen neu errichten zu können."/ Únor 1986 LV H