Sekularizace a pojetí pravdy
| raw | skeny ◆ přednáška | přípravné poznámky, česky, vznik: 24. 2. 1962 ◆ poznámka: poznámka autora na deskách: "neúplné poznámky k přednášce v Mariánských Lázních dne 24. února 1962"

Strojový, zatím neredigovaný přepis

====================
ScanImage481.jpg
====================
Sekularisace pojetí pravdy neúplné poznámky 10360 V 24. února 1962 a k predua see Mariánsz'en Lärních due

====================
ScanImage482.jpg
====================
Sekularis ace a pojetí pravdy Je pravděpodobné, že thema našehod dnešního rozhovoru, totiž "sekularisace a pojetí pravdy", zůstává nevyjasněno, i když bylo vysloveno. Připouštím, že se může zdát naše úsilí zprvu dost kuriosní, by mohl být odhalen neboť jaký významný vztah mezi oním historickým procesem, kterému říkáme sekularisace, a mezi pojetím pravdy? A přece tomu tak jest. Abychom mohli dobře kontrolovat postup celého výkladu, uvedu nejprve některé the se. I. Na cestě svého uskutečňování, vtělování nutně prochází pravda sekularisačním procesem. II. Sekularisace je způsob realisace pravdy. III. Pojetí pravdy, jak o něm budeme hovořit, je výsledkem a součástí sekularisačního procesu. IV. Správné pojetí pravdy zahrnuje v sebe pojetí sekularisačního procesu a je tedy pojetím cíle a smyslu sekularisace. V. Historický výklad sekularisačního procesu nemůže proto postihnout pravou podstatu sekularisace. а) Со је sekularis ace Sekularisace je původně termín politický, kterého bylo po prvé (1648) použito v diplomatických formulacích při jednání o vestfálském míru. Znamenalo tam přenesení duchovních vladařských práv na světská knížata. Později došlo k určitému přesunu významu tohoto slova, když se osvícenského sekularisace stala heslem esrèzenskene emancipačního úsilí, jehož cílem bylo vyproštění mocenské a právní autority novodobého státu z jakékoli závislosti na autoritě církevní. Šlechta těžila z tohoto boje zabíráním církevních statků, které rovněž nese název "sekularisace". Tak se stalo, že dodnes je sekularisace běžně chápána jako proces odnáboženštění a ze světštění. Vskutku lze také snadno poukázat na leckterý moment vzpoury a odboje, v němž je možno spatřovat doklad rozkladného, každopádně negativního charakteru procesu sekularisace. A přece se domnívám, že je to všechno příliš povrchní pohled, který vůbec nepřihlíží k vlastní skutečnosti sekularisace a

====================
ScanImage483.jpg
====================
O příliš si všímá subjektivního aspektu procesu. Druhým nedostatkem uvedeného pojetí je nevyslovený předpoklad, že náboženský charakter skutečností, které jsou potom sekularisovány, je čímsi eo ipso cenným a hodnotným, a kromě toho že je tou vlastní podstatou záležitosti, zatím co nositel náboženského charakteru, který je v sekularisačním procesu své religiosity zbaven, tedy odnáboženštěn, je pak ve své světské, sekulární podobě zbaven MA toho rozhodujícího, totiž pravého významu a smyslu. Tento předpoklad však neobstojí. Ukažme si to předem na některých příkladech. Uvedený proud směrem k ze světštění státu byl jen jednou stránkou širšího hnutí, jež vedlo k sekularisaci evropské kultury. Atd. (Vybrané partie z Dawsona, str. 174n., zvláště 178-181. Nemusím se snad příliš zdržovat u druhého takového příkladu, totiž u marxismu a komunismu. Jistě jste už slyšeli, že bývá některými autory nazýván křesťanskou here sí. Bývá uváděn seznam korelativních pojmů, které to mají dokumentovat: beztřídní společnost soukromé vlastnictví vznik tříd ce su. GOPED 2 život v ráji prvotní hřích vyhnání z ráje proroci předchůdci věd. socialismu spasitel ärker. klasikové strana. zmatky před druhým příchodem revoluce a přestavba společnosti Boží kralování nová beztřídní společnost. Také na tomto příkladu je vidět, že v pravém slova smyslu nejde o odnáboženštění, nýbrž daleko spíše o cosi, co připomíná novou náboženskou víru. To je jen posíleno v socialismus integrovanou vírou ve vědecký pokrok a v nesmírnou moc vědy, která představuje rovněž jeden z nejvýznamnějších proudů sekularisačního proTato okolnost, že totiž vůbec nejde o odnáboženštění, ba daopak o vznik nového, byť po duchovní stránce méně kultivovaného náboženství, vede některé autory k tomu, že poukazují na nezbytnost náboženského prvku. Tak na př. Carl Friedrich von Weizsäcker, význam-

====================
ScanImage484.jpg
====================
3 se ný německý fysik, říká, že člověk, který eee domnívá být bez nábožeství, ve skutečnosti propadá jen nějakému nižšímu náboženství. A přitom právě se nic nehodí lépe za obsah takovému sekulárnímu náboženství než právě sekularisovaný obsah křesťanství. (Termín obsah ovšem není zcela vhodný.) Ještě po tomto přeznačení zůstává totiž tento obsah mocnější než všechny jiné mohutnosti lidské povahy. Dnes dobývají sekularisované moderní programy mimokřesťanský svět, kterého nemohla do být misie. (Zum Weltbild der Physik: Säkularisierung und Naturwissenschaft, str. 265.) Vzniká pak ovšem otázka, zda sekularisace je něčím, co být má anebo naopak co být nemá. Weizsäcker má za to, že takto postavená otázka musí zůstat bez odpovědi. Nicméně vyslovuje pozoruhodnou myšlenku. Sekularisace se prostě odehrává, dě je se. Ovšemže bychom se nemohli vyhnout slovům odsouzení, kdyby opravdu byla něčím, co musí být odsouzeno. Ale sekularisační proces je dvojznačný. Víme přece, že na věřícím křesťanevi je žádáno, aby vnesl křesťanský život a křesťanské vztahy doprostřed saekula, doprostřed světa (=století). V tomto smyslu, říká Weizsäcker, je sekularisace naplněním Boží vůle. (Tamtéž 264.) To nám dovoluje postavit otázku novým způsobem. Vždyt je tu nasnadě zeptat se, zda nejenom nenáboženskost a světskost moderního světa, ale dokonce onen základ, který umožňuje existenci moderní společnosti, v posledu existenci celého lidského rodu v té mohutnosti, jaká nesnese srovnání s žádným minulým věkem, totiž moderní věda a technika, nemá pevné místo v plánech božích a zda není tento sekularisační proud spíše dějištěm vůle boží než rozmanitá stagnující a přešlapující a za dějinným vývojem se opoždující církevní společenství. Abychom si však ne znemožnili řešení otázky jenom tím, že nám v perspektivě zůstanou boží plány, t.j. že budeme k věci přistupovat nábožensky, tedy zvenčí a proto ne zcela po právu onomu sekularisačnímu dějství, musíme alespoň methodicky připustit kladnou odpověď, čili vzít vážně, že v sekularisaci zůstává zachováno právě to podstatné, co bylo již neudržitelně sevřenot a spoutáno v náboženské skořápce a co je nyní vyloupnuto ne-li ve své pravé podobě, tedy alespoň v podobě daleko přiměřenější a tím uvolněno v nové, či spíše naopak ve své původní síle a mohutnosti. Tu nám poslouží pojetí pravdy.

====================
ScanImage485.jpg
====================
ploropal'che problémem Stáska pravaz je pranon se ajoiléistèpodel od té chvile, say solorspéré unavonámé palotilo & rccésen vreersen а равин del / ve motry'ch dépinách. Je to verušupici, Ragi preme stopéele promich folisifu меня no. Wahme par pron tápané, ale par stále mornings pronidanège milirals o a pirkorení trastatuilis. Je to voninpici, protine nyt siné à artuální, a neutrámite se rachvèni, lagi. Waite, par se po nemusha ocitla plosipe eich mèrem есл!, гол зинка решили отелень par panexbala ministr poné, Cheré bytyy pat rushaly Avalo, Aty rarely a na 1 الامسه a předlichs лату, говоровь обревни та je teprve v poslední době ràcals pusvu v nich tood wither dohadoval. гете дни olastné ptals. Zen принается к работе /trate 4. ráme jerich myitung. co je podstatou věcí? C odrenal, abychom авити pridět ne layer, promarněnon piùilièster, ale nadiqnon perspetivon pro svou soncamill, pro dhèidh. mm Suad se proniche truebégonném porne gestè cospomende, par pieli Gli paon pèété plisofé otásion po terse гло вот poràlcich, 1.2. archai. My storiem dues nu – 2 se pe cem / se conden porcipirel régizn ما se ven prostiède èné Stald n po tom, G ре здное расска a

====================
ScanImage486.jpg
====================
(2 / an bermála sto let, ner Gla fecop drá pozornost upřena na myšlenka, therà chae existents and postihnout. [ Unímavost pro vypnamstona, pro mec se гос али milenth Pythagoras ла pourne and bepine morem velre quise proto ſe pythagorijen, ſfèrè procèpes Qu's dospèls rooner 1 zimannéen offúléristénme pievitréimí cueri пистагини chápáním. (altmaion). Velle poromsmin Ville poromsminé pro subpetin in was puertage se Paleonists mil Urallestos, Et nepeppačnizue, spérai kaini minniſtin. Naproti können on lemstné trnalati, a néménit а п'яти a / at / Orla'ala pho will protofiil Parmenides, there woive village qué metappice, trtarà orlátla celé evropsting myilem a изтвени racá se postla дейта nepietonila se teprve pied našima pirma mit was subjektierte en epochopení a prestur oporlenge (poutými dommèndani luon aly Duraril porton glandu, reshape, good nesiti, pot podréatim argumenten proti geld vopné je por portré existence týých domninel медиат / а rdání Mèrg. In reprine doils & roswšem domment Debeurd! pat védèm',laan a ho м / Ти послоем! Je / 1 " a sommémán'a pommového chépalmis. Ariat in Gla ohäidige Gh'a sièg jèiene parlower, pranda Gla vigez rakotvene v něčem trvalém, něčném (Herakleitis popural taidon lemstuin broacost, ale pobevalört, ро- مرح -

====================
ScanImage487.jpg
====================
Schularizace nem admál for custèmi: to t лег nernamenals n'e, net se s bohaté stasie1 mirti dépon se zpráci nies, ваш ведні mils z'mamnon üleben. 3 Meanime-li o schucarvencs, платник sowi néborendhut matme ner stalarvaner, жавил mysli mitoli raniràmi nétören dingen. werden. зви ет. hies, positionibs. Co سلماما 7 mits regoi eminentui näbrienden! charakter, se praného sporge prsaraje 1.7. физки, ліз ziedušnim. 2 la – prūbilen. N disouvislostech. nenäbriendiſch.

====================
ScanImage488.jpg
====================
и Stáska pravaz je pranon se upoilerstèxodel ploropal'ch probam ad bé chvile, day folosepéré unavonámé parotilo & rechsen рече а равил re motry'ch dépinách. Je to verušupici, dagi no. preme sopéele promich solicifu сеня Walime par pron tapané, ale par sheile mornips pronidanège, milirals o pirkšení, podstatui lis. Je to vrningiei, prosie myyj5 siné à a artuální, a neutrámite se rachivèni, lagiWaite, par se po nemucha promích Muèocitla plosipe Мите eich на bépinném pora есл!, зал зинска рослини отепени par panéabala männisti poné, Meré bytyy pat tushaly Abrahs, piedtraks Aty carryly AA rasuly, abyste algehom je sépare v poslední dobé păcals puson. а v nich that moher / / odrenal, alephone pridět ne layer promarnènon piùilièster, ale nadéquon perspetion pro soon soncamil, pro dresch. a росси Snad se gestè cospomenele, par poedi Gli parom vèété plisopé otárkon Stárkon po kate poràlcích, 1.2. archai. Mye horiem dues лице ko dohadoval Гене дни olastie ptals. Yen прыхаете к пробвате маше ruáme jejich milung. путчид 2 co je podstatou věcí ? pe cem a se vähüzn T и se nomen fordipisch se ven prostirdièné Stall n po tom, Co ре здной ростки poèàl-

====================
ScanImage489.jpg
====================
pem, & èches sont mes vnitazu matione čelis (Tare rani ragé со Ляпа Ilo por lined sprinten ooháren, co trná sprosties saièn? 5lo pom Лиси prälátku, prapenet sichs grouena? дниска? repome or prosté lime Muse, je mase poging дани лов иловет телетров ней растнокий а ге ий ani nedovedeme розни слави napodott táparist bledayici milende, Eterà reprve v prübělen desetileti'a chaleti měla teprve donést polisiseré uravonéiné le vaterpretacion, ber nicht 0 pevnoſt. a pro nás je ona prívodné otárka te proché neimpolitelná. Gosté vial je to, se rat vor je prosté: at uit te puvodin 7 риноси otárla mamenala вели жала necela reste coroler, dépanné Stárkám, ssuré Jone Fie Prili / и Airánato se su fornuconals. 2 dè m' a а да й her neqursche. сперитони pormanikirls nècí Gyl portaven problém podstaty; prosi prominworti Viitän ли! а ramirání Gl portaven problém і Avaldsig. Furtti Stárka Gli obávron riech obainet. два он жала je jenom samorragmé, rè otárla pravag nemohla list ain poſtavena, nator pèrena Vrtaln глаем в блажи me #Je sriem tcha pirmal, in a dim!. / Gu de prodila v ponètua v ponèlux pun, a а a nutné porcège. مای مساحح معه 'ch souvislostech. onèco. pozèèges. Approe byl klavnim гурчий матини polossi fretzte problémem exortugies met. Troals to

====================
ScanImage490.jpg
====================
(2 an bermala Nto let, ner Gla filosof drà. pozornost upiena na myšlenka, therà cha рогнит existents and postihnout. [ Emmavost pro rytnamstona, a promoc Wat myślent se али Logo W (altmaion). Velle poromsmèné pro vobgetting in wade' questag se plateinists mil Urallestos, Et negeſtreinigen, servirai kainé Naproti könn / м obron and Vytlapora in proprne réorites morten metre premé salvord od June prate me bythagorijen, sförè' praips procèps dospèls rooner t zomamnéen dúlérsténme polvidnémé cueri vnímáním a chápáním. пристагини lémotné trnalisti, a tralan, a namin mati. antim! pho velly protofel Parmenides, Märg wire várlag qué metappige, there orlable one / racá se rostla celé evropské myšlen Изтвии / Supporého تهم 1 / a / ne7 porcouvla beprve pived našima pirma mil pro subperinta pochopení a priestore optirlinge (poutými dommèndami won al Duraril porton grandu, reshape, good nesiti, J jot posscation argumentem prosi geld vaſité je pui portré existence tých domninet. мегулат re а rolání pèrg. Ги Леряж аntо в полиэти! хочития - مرح a fit věděm, laa'm' a trommémán' à pommového chépalnis. Ariat a at in Gea tharige Gh'a sing jèiene parlower, pranda Gla vigez rakotvene работена v něčem trvalém, něčném (Herakleitin popral taidon lemsturn broacist, ale po-

====================
ScanImage491.jpg
====================
Mání prang rarobil ne nièném parohie ve niêném Logu. (Kost byl tento vállad caurien Kratzlene, byla výslearem naprostá depre.) Volah meri milenen dutečnichi Gl pecopolován para 1 приветли stale meri milenim tém, co je со (Ariſtoteles) ne Detènich bure mère. Muina mitala pravdivésén förméni. A jestlire pour voiùnguéi novonir Ge chararterisonéine v této souvislosti úspèò– морет nými poluzy o pravdové pilieni se hat spel poral smin, resuréé promèinlersehe välisti na dito. / matemalèré a ما trna! formule ata. со 2 rálovitost, ملة