[Interpretační poznámky k Nietzschemu]
Strojový, zatím neredigovaný přepis
====================
ScanImage082.jpg
====================
Friedrich Nietzsche (1412) Der Wille zur Macht Der Europäische Nihilismus I. Zum Plan, Nihilismus stojí přede dveřmi + odkud k nám přichází tento nehrozivější ze všech duchů ? Výchozí bod: je to omylůkazovat na "společenský stav nouze" nebo na "fyziologické zvrhlosti" či dokonce na korupci jako na příčinu nihilismu. Je to nejčestnější (nejpoctivější), nejsoucitnější doba. Nouze, duševní, tělesná, intelektuální nouze je sama o sobě neschopná vyvolat nihilismus (tj. radikální odmítnutí hodnoty, smyslu, žádoucnosti). Takové stavy nouze připouštějí stále ještě docela odlišné interpretace. Ale: v jisté docela určité interpretaci, totiž v křesťansko-morální, tkví náhilismus. · S.7 Nr.1. a 2. 2. Zánik (úpadek) křesťanství-na (v důsledku) jeho morálku (která je od něho neodlučitelná) která se obrací proti křesťanskému Bohu (smysl opravdovosti, právě křesťanstvím vysoce rozvinuté - rozvíjené rozvíjené – si zoškliví falešnost a prolhanost všechen křesťanský výklad světa a dějin. Zvrat "Bůh je pravda" ve fanatickou víru "Všechné je falešné". Buddhismus činu...). 3. Rozhodující je skepse vůči (této) morálce. Pád (zánik, zaniknutí) morálního výkladu světa, jemuž už chybí každá sankce, poté co se pokoušel o únik do jino světskosti: (to) končí v nihilismu. "Všechno je nesmyslné" (neproveditelnost výkladu světa, kterému byla věnována nesmírná energie obrovské množství sil vyvolává pochybnosti, nejsou-li veškeré výklady světa falešné -). Buddhistický rys, touha po nicotě. atd. Interpr.: Příčina není ve vnějších poměrech, ale v samé podstatě křesťanství, které poevém proměnilo Evropu. Křestantví vytyčilo normy (požadavky atd.), před kterými samo neobstojí a nutně se hroutí. A protože bylo základem", hroutí se i mnohé další, celá evropská kultura. Ale což je-li chyba ne v "morálním výkladu světa" všeobecně, ale v jeho konkrétním onto-theologickém provedení? Což je-li "nihilismus" ne ztrátou, ale nalezením? ** -6-1 - 6. X.
ScanImage082.jpg
====================
Friedrich Nietzsche (1412) Der Wille zur Macht Der Europäische Nihilismus I. Zum Plan, Nihilismus stojí přede dveřmi + odkud k nám přichází tento nehrozivější ze všech duchů ? Výchozí bod: je to omylůkazovat na "společenský stav nouze" nebo na "fyziologické zvrhlosti" či dokonce na korupci jako na příčinu nihilismu. Je to nejčestnější (nejpoctivější), nejsoucitnější doba. Nouze, duševní, tělesná, intelektuální nouze je sama o sobě neschopná vyvolat nihilismus (tj. radikální odmítnutí hodnoty, smyslu, žádoucnosti). Takové stavy nouze připouštějí stále ještě docela odlišné interpretace. Ale: v jisté docela určité interpretaci, totiž v křesťansko-morální, tkví náhilismus. · S.7 Nr.1. a 2. 2. Zánik (úpadek) křesťanství-na (v důsledku) jeho morálku (která je od něho neodlučitelná) která se obrací proti křesťanskému Bohu (smysl opravdovosti, právě křesťanstvím vysoce rozvinuté - rozvíjené rozvíjené – si zoškliví falešnost a prolhanost všechen křesťanský výklad světa a dějin. Zvrat "Bůh je pravda" ve fanatickou víru "Všechné je falešné". Buddhismus činu...). 3. Rozhodující je skepse vůči (této) morálce. Pád (zánik, zaniknutí) morálního výkladu světa, jemuž už chybí každá sankce, poté co se pokoušel o únik do jino světskosti: (to) končí v nihilismu. "Všechno je nesmyslné" (neproveditelnost výkladu světa, kterému byla věnována nesmírná energie obrovské množství sil vyvolává pochybnosti, nejsou-li veškeré výklady světa falešné -). Buddhistický rys, touha po nicotě. atd. Interpr.: Příčina není ve vnějších poměrech, ale v samé podstatě křesťanství, které poevém proměnilo Evropu. Křestantví vytyčilo normy (požadavky atd.), před kterými samo neobstojí a nutně se hroutí. A protože bylo základem", hroutí se i mnohé další, celá evropská kultura. Ale což je-li chyba ne v "morálním výkladu světa" všeobecně, ale v jeho konkrétním onto-theologickém provedení? Což je-li "nihilismus" ne ztrátou, ale nalezením? ** -6-1 - 6. X.
====================
ScanImage083.jpg
====================
Fr. Nietzsche, Die Fr öhliche Wissenschaft. Nr. 125 Ztřeštěný člověk. Neslyšeli jste o onom ztřešétěném člověku, který si zapálil v jasném dni dopoledni lucernu, běžel na trh a ustavičně křičel: "Hledám Boha! Hledám Boha !" A protože tam právě byli shromáždění mnozí z těch, kdo na Boha nevěřili, vyvolal velký posměch. Snad se netratil ? řekl jeden. Copak se notratil zaběhl jako malé dítě? řekl jiný. Nebo se schovává ? Bojí se nás? Odjel snad na lodi ? odcestoval ? tak volali a smáli se jeden přes druhého. Ztřeštěný člověk skočil doprostřed me zi ně a probodával je svými pohledy. "Kam se Bih poděl ? křičel, já vám to řeknu! My všichni jsme jeho vrazi Ale jak jsme to udělali (dokázali) ? Jak je dokázali vysušit moře? Kdo nám dal tu houbu, kterou jsme amazali celý horizot ? Co jeme to dělali, že jsme tuto zemi odtrhli od jejího slunce ? Kam se nyní řítí? Kam se řítíme my? Pryč ode všech sluncí? Neřítíme se ještě stále ? A zpět, na stranu, dopředu, na všechny strany? Existuje ještě něco jako nahoře a dole? Neblbudíme jakoby v nekonečné nicotě? Nebudeme nasáti (vcucnuti) prázdnotou? Neochladilo se? Nepřichází neustále noc a víc noci? Což nemusíme zapalovat (zažíhat) lampy již dopoledne ? Což neslyšíme ještě nic z onoho hluku hrobníků, pohřbívajících Boha? Necítíme ještě nic z božského zahnívání? - také bozi hnijí! Büh je mrtev! Bih zůstane mrtev! A my jame ti, co jej zabili Jak se utěšíme, my, vrazi nad všechny vrahy ? To nejsvětější a nejmocnější, co svět až dosud měl, vykrvácelo pod našimi noži kdo z nás nyní setře onu krev? Jakou vodou bychom se mohli očistit? Jaké amírčí slavnosti, jaAg ké svaté hry budeme muset vynalézt ? Není velikost tohoto činu pro nás příliš velká ? Nemusíme se nyní sami stát bohy, abychom se jevili hodnými tohoto činu? Nikdy nebylo většího činu - a kdokoliv se jen narodí po nás, bude pro tento čin náležet do vyšších dějin, než byly až dosud veškeré dějiny Zde umlkl ten ztřeštěný člověk a hledal zase na své posluTen chače: také oni mlčeli a překvapeně se na něho dívali. Konečně odhodil lucernu na zem, až se rozbila na kusy a zhasla. "Přicházím příliš brzo, řekl potom, ještě nepřišel můj čas. Ta obrovská událost je ještě na cestě a postupuje ještě 6 -6-2 -6. X.
ScanImage083.jpg
====================
Fr. Nietzsche, Die Fr öhliche Wissenschaft. Nr. 125 Ztřeštěný člověk. Neslyšeli jste o onom ztřešétěném člověku, který si zapálil v jasném dni dopoledni lucernu, běžel na trh a ustavičně křičel: "Hledám Boha! Hledám Boha !" A protože tam právě byli shromáždění mnozí z těch, kdo na Boha nevěřili, vyvolal velký posměch. Snad se netratil ? řekl jeden. Copak se notratil zaběhl jako malé dítě? řekl jiný. Nebo se schovává ? Bojí se nás? Odjel snad na lodi ? odcestoval ? tak volali a smáli se jeden přes druhého. Ztřeštěný člověk skočil doprostřed me zi ně a probodával je svými pohledy. "Kam se Bih poděl ? křičel, já vám to řeknu! My všichni jsme jeho vrazi Ale jak jsme to udělali (dokázali) ? Jak je dokázali vysušit moře? Kdo nám dal tu houbu, kterou jsme amazali celý horizot ? Co jeme to dělali, že jsme tuto zemi odtrhli od jejího slunce ? Kam se nyní řítí? Kam se řítíme my? Pryč ode všech sluncí? Neřítíme se ještě stále ? A zpět, na stranu, dopředu, na všechny strany? Existuje ještě něco jako nahoře a dole? Neblbudíme jakoby v nekonečné nicotě? Nebudeme nasáti (vcucnuti) prázdnotou? Neochladilo se? Nepřichází neustále noc a víc noci? Což nemusíme zapalovat (zažíhat) lampy již dopoledne ? Což neslyšíme ještě nic z onoho hluku hrobníků, pohřbívajících Boha? Necítíme ještě nic z božského zahnívání? - také bozi hnijí! Büh je mrtev! Bih zůstane mrtev! A my jame ti, co jej zabili Jak se utěšíme, my, vrazi nad všechny vrahy ? To nejsvětější a nejmocnější, co svět až dosud měl, vykrvácelo pod našimi noži kdo z nás nyní setře onu krev? Jakou vodou bychom se mohli očistit? Jaké amírčí slavnosti, jaAg ké svaté hry budeme muset vynalézt ? Není velikost tohoto činu pro nás příliš velká ? Nemusíme se nyní sami stát bohy, abychom se jevili hodnými tohoto činu? Nikdy nebylo většího činu - a kdokoliv se jen narodí po nás, bude pro tento čin náležet do vyšších dějin, než byly až dosud veškeré dějiny Zde umlkl ten ztřeštěný člověk a hledal zase na své posluTen chače: také oni mlčeli a překvapeně se na něho dívali. Konečně odhodil lucernu na zem, až se rozbila na kusy a zhasla. "Přicházím příliš brzo, řekl potom, ještě nepřišel můj čas. Ta obrovská událost je ještě na cestě a postupuje ještě 6 -6-2 -6. X.
====================
ScanImage084.jpg
====================
nedospěla k lidským uším. Blesk a hrom potřebují čas, světlo hvězd potřebuje čas, činy potřebují čas, i když už byly provedeny, aby je bylo vidět a slyšet. Tento čin je vám stále ještě vzdálenější než nejvzdálenější hvězdy a přece jste to byli vy, Kté kdo jej učinil !" - Vypráví se ještě, že onen ztřeštěný člověk ještě téhož dne pronikl do různých wiw kostelů a že tam zazpíval své Requiem aeternam deo. Když byl vyveden a přiveden k řeči (dotazován), odpovídal jen to jediné: "Čém jsou přece ještě tyto kostely, ne-li hrobkami a náhrobky božími ?" Poznámky k interpretaci: To nejmocnější a nejsvětější, co tento svět měl - to nemůže být kus světa, jsoucno vedle jiných jsoucen, nýbrž to může být pouze ne-jsoucno. Nejsoucno, které "je" ("má být") mocnější než každé jsoucno, je to, které přichází z budoucnosti. Musíme proto nyní postavit otázku: co je vlastně zabití Boha, o kterém tu byla řeč ? Spočívá snad v rozpoznání, že Bůh "není", že Bůh je ne-jsoucí, že je ne-jsoucno ? Anebo to už je jenom ono božské zahnívání, zatímco samo zabití je mnohem starší ? Nebylo oním zabitím, když z Boha jakožto ne-jsoucna bylo uděláno jsoucno (byť nejvyšší)? To je přece ono "vyk-vácení", nebot Bih, z něhož se stalo jsoucno, je Bůh bez krve, Bih-mrtvola, vlastně už ne Bůh, ale vzývané a oslavovaná mrtvola, která po čase už začíná zahnívat a páchnout. Rozpoznání, že jde o zahnívající a páchnoucí mrtvolu, není přece sám vražedný akt - ten musel předcházet. Celé to dlouhé období tlení a zapáchání si však lidé neuvědomovali, že Bůh už je dávno mrtev. Jediní, kdo to už velmi dávno odhalili, byli předproroci a proroci, kteří demaskovali všechna jsoucna, byť údajně nejvyšší a nekonečná atd., jako mrtvá, přesně jako "uk,dané bohy". Ten jediný pravý, protože nejsoucí Bih, není ergo žádným jsoucnem, které jest, jaké jest, nýbrž naopak "jest" tím, kým "bude", tj. je Bohem, který se stává, který přichází, tedy Bohem budoucnosti, přicháze. jícího času. Proto také Ježíš říká, že Bůh je Bohem živých a ne mrtvých; je dárcem života, protože dárcem budoucnosti. -6-3 X 9 - 6 X
ScanImage084.jpg
====================
nedospěla k lidským uším. Blesk a hrom potřebují čas, světlo hvězd potřebuje čas, činy potřebují čas, i když už byly provedeny, aby je bylo vidět a slyšet. Tento čin je vám stále ještě vzdálenější než nejvzdálenější hvězdy a přece jste to byli vy, Kté kdo jej učinil !" - Vypráví se ještě, že onen ztřeštěný člověk ještě téhož dne pronikl do různých wiw kostelů a že tam zazpíval své Requiem aeternam deo. Když byl vyveden a přiveden k řeči (dotazován), odpovídal jen to jediné: "Čém jsou přece ještě tyto kostely, ne-li hrobkami a náhrobky božími ?" Poznámky k interpretaci: To nejmocnější a nejsvětější, co tento svět měl - to nemůže být kus světa, jsoucno vedle jiných jsoucen, nýbrž to může být pouze ne-jsoucno. Nejsoucno, které "je" ("má být") mocnější než každé jsoucno, je to, které přichází z budoucnosti. Musíme proto nyní postavit otázku: co je vlastně zabití Boha, o kterém tu byla řeč ? Spočívá snad v rozpoznání, že Bůh "není", že Bůh je ne-jsoucí, že je ne-jsoucno ? Anebo to už je jenom ono božské zahnívání, zatímco samo zabití je mnohem starší ? Nebylo oním zabitím, když z Boha jakožto ne-jsoucna bylo uděláno jsoucno (byť nejvyšší)? To je přece ono "vyk-vácení", nebot Bih, z něhož se stalo jsoucno, je Bůh bez krve, Bih-mrtvola, vlastně už ne Bůh, ale vzývané a oslavovaná mrtvola, která po čase už začíná zahnívat a páchnout. Rozpoznání, že jde o zahnívající a páchnoucí mrtvolu, není přece sám vražedný akt - ten musel předcházet. Celé to dlouhé období tlení a zapáchání si však lidé neuvědomovali, že Bůh už je dávno mrtev. Jediní, kdo to už velmi dávno odhalili, byli předproroci a proroci, kteří demaskovali všechna jsoucna, byť údajně nejvyšší a nekonečná atd., jako mrtvá, přesně jako "uk,dané bohy". Ten jediný pravý, protože nejsoucí Bih, není ergo žádným jsoucnem, které jest, jaké jest, nýbrž naopak "jest" tím, kým "bude", tj. je Bohem, který se stává, který přichází, tedy Bohem budoucnosti, přicháze. jícího času. Proto také Ježíš říká, že Bůh je Bohem živých a ne mrtvých; je dárcem života, protože dárcem budoucnosti. -6-3 X 9 - 6 X