[Předmětné myšlení a svět]
| docx | pdf | html ◆ myšlenkový deník – záznam, česky, vznik: 10. 12. 1979
text je částí tohoto původního dokumentu:
  • 1979 (strojopis)

  • [Předmětné myšlení a svět]

    79/014 (791210–2)

    Každý typ myšlení je vždycky také výrazem určitého celkového životního (tj. také duchovního, ale nejen duchovního) zaměření. Předmětné myšlení je v tom smyslu výrazem životního zaměření, které nedbá skutečnosti samotné, ale prosazuje se nezávisle na „pokynech bytí“, orientujíc se na své výtvory, nota bene především mechanické nebo jinak násilné výtvory – a tím vposledu samo na sebe. Životní zaměření člověka, který se orientuje pouze sám na sebe, prozrazuje soběstřednost, antropismus a antropomorfismus, subjektivismus, eo ipso nihilismus, vykořeněnost, nezakotvenost, v důsledku toho vnitřní nepevnost, vyvažovanou navenek umocněným násilnictvím atd. atd. Heidegger dobře odhaluje podstatu tohoto životního i myšlenkového zaměření, když v práci Die Seinsfrage píše: „Denn es gehört zum Wesen des Willens zur Macht, das Wirkliche, das er be‑mächtigt, nicht in der Wirklichkeit erscheinen zu lassen, als welche er selber west.“* Člověk tohoto zaměření dělá z každé skutečnosti pouhou předmětnost a staví svůj svět z předmětů. Když to nakonec dělá tak intenzivně a s takovou pronikavou účinností, musí být výsledkem jeho aktivity svět de‑naturovaný, zbavený své přirozenosti, zbavený veškeré niternosti, každé vnitřní stránky, svět, který je pouhým skladištěm věcí, jak říkal Masaryk, svět zbavený života a životu se odcizující, ba dokonce život ohrožující a ničící.

    (10. 12. 79)

    * 11. ledna 1979 (pozn. red.).