Dějiny (a) sebepochopení a pravda
19. IX. 68
Pochybnosti o významu sebepochopení
Filosofická tradice; Sókratés po odsouzení
Rádlova kritika Sókrata
Dění a událost
Subjektivistický základ moderního objektivismu
Cesta do budoucnosti je otvírána pravdou
Co je v minulosti uzavřeno a ukončeno
Co z minulosti je zpřítomňováno
Interpretace, hermeneutika
Osobní integrita, linie, charakter
„Zachování duše“ a „ztráta duše“
Pravda vždy míří k věcem, ale není jimi určena
Pravda o události, pravda o sobě
Sebepochopení a pravda
Rámec sebepochopení – pochopení světa
Základ pochopení světa – pochopení sebe
Pravda jako cesta ze subjektivity (uzavřenosti do „vlastního světa“)
Svoboda a budoucnost
Budoucnost bereme tomu, komu nedovolujeme svobodně reflektovat
Bez svobodné reflexe, usilující o pravdu, není svobodného, důstojného lidského života
Reflexí ovšem svoboda nekončí, nýbrž začíná
Sebepochopení jako základ a počátek činu.
– – – – –
ad 2. a 3.: prorocká tradice – pochopení události vždy pouze v souvislosti se sebekritikou, poznáním vlastní viny jako předpokladem obratu a nového východiska1
Xenofóntovy Vzpomínky na Sókrata (4. kniha, 2. kapitola, zvl. odd. č. 24 – „γνῶθι σεαυτόν“ byl nápis na chrámu v Delfách (Er. an Sokr. 126)2
1 Ve strojopise „novému východisku“. – Pozn. red.
2 Jde o rukopisnou poznámku na rubu listu s předchozí osnovou. – Pozn. red.