{Trojice – interpretace}
Božskou trojici by bylo možno civilně interpretovat snad i takto: Bůh-Otec = nadsvětný princip Pravdy; Bůh-Syn = inkarnované Pravda (v celé kosmické šíři); Bůh-Duch svatý = princip přímého působení Pravdy na lidskou subjektivitu bez subjektního prostředkování. Tu pak je problém, zda ani na úrovni theologické, ani na úrovni (platformě) filosofické není třeba ostře tuto třetí „osobu“ odmítnout.
(Jílovice, 25. 7. 1959; 590725–1.)
{Nová orientace – a LvH}
Cítí (on i Balabán cosi nelidského, proti-lidského, člověka svazujícího na mých tezích z poslední doby (např. zvláště v dopisu ad starý Mlat – otázka Marie Čejkové); nic přesnějšího ani bližšího se mi nepodařilo z Honzy dostat. Kromě toho dvakrát naznačil, že Balabánovy poznámky k „Inkarnaci“ i jeho vlastní distance je motivována (zde asi reprodukuji nepřesně) z Balabánovy strany pokusem přece jen nakonec interpretovat mne jako liberála, zatímco oba jsou nervózní (což není Honzův termín, ale vystihuje) z možnosti, že by tomu tak nemuselo být, kteroužto možnost ztvárnili proti Aleně Balab[ánové] ve formuli, že jsem barthovec.
Ptal jsem se, jak se mohu případně přihlásit k „nové orientaci“, především však jak si mohu učinit jasno o samotné „nové orientaci“.
(pozn. v sešitě – návštěva H. Š. v Jílovicích, 27. 7. 1959; 590727–1. – pozn. aut.)