>>>
[Poznámky k pracovnímu přesunu z kotelny v paláci Dunaj]
[Chybí začátek?] přemístěn bez udání důvodů podle § ______ (z „provozních“ důvodů); ale:
v Dunaji nemají náhradu, čili vznikají provozní potíže
v záv. 8 topiče potřebují, ale ne ihned, protože kotelna se rekonstruuje, navíc je kotel na koks (zdravot. potíže)
proto mne převedli do Strašnic, kde dělám zhruba děvečku pro všechno – vše je dočasné, čeká se na můj odchod. Ten ovšem závisí na tom, budu-li přijat na novém místě, jak mi to slibují.
převedení na „měsíc“, ale už se nemám vrátit; když, tak to bude prodlouženo se souhlasem ZV na „3 měsíce“
důvody jsou tedy zřetelně politicky diskriminační
–––––
Ale: je to také něco pozitivního: není to vyhazov, jen přesun z ředitelství na závod, na „horší“ – ale nestojí to nikomu za námahu – čeká se, že to „nějak“ dopadne – nejlíp, když půjdu jinam, do té doby se mohu hodit marod (ale nechci to řešit cestou nejmenšího odporu).
[nedatováno]
<<<
>>>
[Lidská a občanská práva předcházejí jejich právní úpravě]
12. 8. 77
Právní úprava lidských a občanských práv představuje způsob jejich uznání a zásady jejich respektování, v žádném případě však ne jejich konstituci. To není otázka přirozenoprávního nebo jiného zdůvodnění. Přirozenoprávní teorie (či spíše ideologie) je opravdu i z filosofického hlediska nepřijatelná a neudržitelná. Ale to, že lidská a občanská práva předcházejí každé jejich právní úpravě, je invariant, který musí být respektován i těmi teoriemi (ideologiemi), které myšlenku přirozeného práva odmítají.
### 770812
<<<
>>>
{Filosof a politika}
15. 8. 77
V polit. aréně filosof dělá něco jiného než ostatní, tj. neopakuje jejich zkušenosti ani pouze neanalyzuje zkušenosti získané v praxi jiných. Filosofova politická aktivita je toho druhu, že na jejím základě získává zkušenosti jedinečné a že dosahuje účinů, jakých obvykle nedosahuje běžné polit. jednání.
průšvihy specificky f[iloso]fické
F[iloso]f přistupuje k politické skutečnosti proto, aby ji ukázal v souvislosti se základní lidskou situací, lidským pobytem na světě – tedy vztahuje politickou situaci a politická hnutí i polit. programy k celku, resp. k člověku a celku, čl[ově]ku a světu vůbec. Politiku činí částí světa, tedy částí prosvětlené skutečnosti.
(Praha, 770815–1.)
(Přepis z poznámkového listu, pořízen 22. 12. 05. – pozn. aut.)
### 770815
<<<
>>>
AJP [Akademie Jana Patočky]
(17. 8. 77)
Vzdělání nese s sebou ve společnosti větší práva i větší povinnosti; ta práva si osobuje udílet oficiální politická moc a ty povinnosti si osobuje stanovovat také ona. Ale vzdělání s sebou nese jistá práva a jisté povinnosti také samo a přímo, aniž by k tomu bylo zapotřebí nějakého oficiálního přispění nebo prostředkování. A <o> tato druhá práva a tyto druhé povinnosti nám půjde v naší práci. Možná, že nedosáhnete přiměřeného společenského a pracovního zařazení, ale budete mít určitě právo vidět věci a situace v lepším, nebo dokonce v pravém světle, a vidět také v ostřejším světle sami sebe. A pak budete mít hodně nových povinností, k nimž budete zavázání ve svém svědomí, nikoliv nějakou institucí.
### 770817
<<<
>>>
{Věda a reflexe}
Věda ponechaná sobě upadá buď do rutiny, nebo do pověr a fantastiky. Vykročení k novému, skutečné objevy, nové pohledy – to vše přesahuje rámec vědecké rutiny a nezbytně vyžaduje účinnou reflexi (vyhledávání a zachycování nového je to důležité, nikoliv výskyt, resp. objevování [„nalézání“]1 nového – náhodu je třeba „chytit za pačesy“ a držet).
19. 8. 77
(pro soukromý seminář; Praha 770819–1.)
(Přepis z poznámkového listu, pořízen 22. 12. 05.)
### 770819
<<<
>>>
{Semináře soukromé}
AJP2 nemá být chápána především jako náhražka, nýbrž jako vyplnění tíživé mezery. Nelze se spokojovat malými požadavky a úkoly, nýbrž je nutno posunout laťku hodně vysoko. Proti odbornictví skutečná „univerzita“.3 Hloupý název anti-univerzita by leda mohl být aplikován v označení4 toho, čím je dnešní univerzita. Žádné univerzum, ale multiverzum.
(pro soukromý seminář; Praha 770919–2.)
(Přepis z poznámkového listu, pořízen 22. 12. 05.)
### 770819
<<<
1 V rukopise „objevování nového“; slovo v závorce doplněno později při přepisu. – Pozn. red.
2 Tj. „Akademie Jana Patočky“. – Pozn. red.
3 V pozdějším přepisu „universitas“. – Pozn. red.
4 V pozdějším přepisu „jako označení“. – Pozn. red.